Menu Zamknij

Zabawa w tworzenie opowiadań

Nie wiesz na jaki temat pisać lub jak napisać opowiadanie bądź chcesz zadać wychowankowi taką pracę, lecz boisz się, że przepisze z sieci? Zawsze pozostaje… rzucanie kostką. Możliwe jest stworzenie historyjki, która powiąże obrazki. Można też umieścić swoje obrazki/fotografie bądź samemu narysować rysunki na ścianach sześcianów (wtedy wybieramy wariant z pustymi kostkami), a potem nimi rzucić lub poprosić o to ucznia. Instrukcja gry wspomagającej tworzenie opowiadań poniżej.

Pragniemy więcej i lepiej, mamy mniej i gorzej – szkolnictwo i finanse

 

 

Żyjemy w świecie chaosu, którym włada pragnienie zysku kosztem wszystkiego i wszystkich. Czy myślimy o potrzebach innych, czy jesteśmy zapatrzeni w to, co było?

 

Każdy, komu na sercu leży dobro jego ojczyzny, chciałby polepszać nasz program nauczania, który zostałby już dawno znacznie odciążony, albowiem co najmniej połowa nauczanego materiału w szkole podstawowej i średniej nie przyda się w dorosłym życiu. Następną lwią część informacji odkrywa się w internecie. Zatem po co „wkuwać” coś, co wyleci nam z głowy, by zrobić miejsce na kolejne nauki? O tym, że nasze szkolnictwo jest daleko w tyle od najlepszych – skandynawskich, dokładnie fińskich – sposobów nauczania, wiedzą już sami uczniowie, którzy dowiadują się tego z polskich podręczników. Można tylko dziwić się i zastanawiać, dlaczego świadomi tego Polacy nie zmieniają się na lepsze w tej, jakże ważnej dziedzinie.

 

Nie da się już zaprzeczyć, iż w XXI wieku większość odpowiedzi znajdujemy przy komputerze. Nieistotne, co o nich myślimy, to one są motorem kolejnych osiągnięć. Nawet trudne działania policzymy przy pomocy telefonu komórkowego. Dowiemy się również, kiedy odbyła się dana bitwa. Wiele lekcji z łatwością odbędziemy, siedząc przy telewizorze podłączonym do globalnej sieci. Czy nauczyciele są zatem potrzebni? Mogłoby się wydawać, że nie. Nic jednak bardziej mylnego.

Ludzie, którzy uczą dzieci i młodzież podstaw i po części wychowują, są niezbędni w każdej zbiorowości. Jednakże ich rola powinna się różnić od tej za naszych czasów. Świat nie stoi w miejscu, więc i my powinniśmy tak planować edukację, żeby wybiegać do przodu, przy czym pamiętając, iż nie lubi ona ciągłych reform, a jedynie niezbędne, małe zmiany. Pedagodzy nie powinni martwić się, czy nadążają za bezlitosnym programem, a jeno skupić się na nauczaniu, jak oddzielić ziarno od plew. Ażeby to mogło się stać, istotne jest codzienne ukazywanie uczniom weryfikacji teorii poprzez doświadczenia oraz wyciąganie poprawnych wniosków. W nauczaniu o przeszłości nie są istotne dokładne daty, ale wydarzenia i nauki z nich płynące. Czy nasze szkoły są przystosowane do obecnych potrzeb? Z pewnością nie, gdyż pamiętają rewolucję przemysłową, kiedy to jedynym otoczeniem związanym z nabywaniem wiedzy były szkolne ławki.

Konkurs historyczny: „Odkrycia geograficzne i ich konsekwencje – świat nowożytny”

 

 

Praca pisemna pt. „Odkrycia geograficzne i ich konsekwencje – świat nowożytny

 

Konkurs składa się z dwóch kategorii. Prace przyjmowane przez nas muszą być napisane przez uczniów klas ze Szkoły Podstawowej nr 83 w Łodzi:

  • szóstoklasistów (I kategoria) – minimum 2 strony A4 samego tekstu,

  • ósmoklasistów (II kategoria) – minimum 3 strony A4 samego tekstu.

 

Celem konkursu jest zachęcenie młodzieży do szukania informacji na temat przeszłości i umiejętnego przekazywania nabytej wiedzy w formie pisemnej.

 

Przedmiotem oceny konkursowej:

  • zgodność pracy z podanym tematem;

  • samodzielność;

  • wiedza;

  • oryginalny, ciekawy sposób przekazywania informacji (do tekstu można dodać dodatki typu: schematy, tabele, mapy itp.);

  • bogactwo słownictwa;

  • poprawność (ortograficzna, gramatyczna, stylistyczna…);

  • poprawność składu dokumentu (np. formatowanie).

 

Wspólna charakterystyka dwóch głównych postaci z przygodowej powieści Henryka Sienkiewicza o tytule „W pustyni i w puszczy”

    Staś Tarkowski to czternastoletni Polak, który przyszedł na świat w Port Saidzie. Nel Rawlison zaś miała tylko osiem lat i była narodowości angielskiej, a jej ojciec wraz z tatą Stasia zajmował się budową Kanału Sueskiego. Obaj mężczyźni byli daleko od swojej ojczyzny, ale tylko pan Tarkowski nie mógł do niej wrócić, chociaż bardzo o tym marzył, gdyż sytuacja polityczna w Polsce nie pozostawała złudzeń. Panowie dobrze się dogadywali. Nic dziwnego, że również ich dzieci szybko znalazły wspólny język. Łączyło je sporo, chociażby to, iż ich ojcowie byli inżynierami, a matki już spoczęły na wieki.

Sprawdzamy siebie, oglądając filmik o zasadach ortograficznych dotyczących wyrazów z „h”

 

   W Ortografia → Zasady pisowni dodano nową pracę: Filmik – reguły ortograficzne – kiedy piszemy h oraz sprawdź swoją spostrzegawczość. Tym razem można sprawdzić, czy potrafimy czytać uważnie, czy tylko pobieżnie. Umiejętność skupienia się nad tym, co robimy, jest bardzo istotne, zwłaszcza gdy zdobywamy nową wiedzę. Gdy tracimy koncentrację, możemy niewłaściwie wyciągnąć wnioski, nauczyć się „po łebkach”, niewłaściwie zapamiętać fakty. A tego nie chcemy, prawda? Wiedząc, że diabeł tkwi w szczegółach, warto także na nie zwracać uwagę.