„Błocić” to inaczej brudzić błotem. „Błocić się” (dokonany czasownik: ubłocić się) to brudzić siebie, swoje ubranie błotem. Zatem jeśli ktoś błoci jakąś osobę lub rzecz, to ją brudzi błotem, a jeśli ona błoci się, to oznacza, iż sama się brudzi błotem, więc staje się ubłocona. Przykłady:
Dzieci błocą się przed blokiem..
Przejechał samochód i ubłocił mi ubranie.
Ćwiczenia dotyczące słowa „błocić”:
- 
Przekształć tak zdania, aby użyć słowa „błocić”: - 
Ubrudził swoje spodnie mokrą glebą. 
 
- 
.
- 
Bawił się na podmokłym terenie i ubrudził twarz ziemią. 
.
- 
Po deszczu wrócił z działki cały ciemny od ziemi. 
.
- 
W pustych polach wpisz „błocić”, „ubłocić”, „błocony”, „ubłocony” bądź „błocić się”, „ubłocić się” w odpowiedniej formie: - 
Mieliście spokojnie poczekać na autokar, a nie __________________ Antka. 
- 
Wszedł do domu z butami i __________________ wyprany wczoraj dywan. 
- 
Jego dziecko __________________ w kałuży. 
- 
Nawet nie spostrzegła, że jej syn przydeptuje sobie nogawki, przez co __________________ nowe dżinsy. 
- 
Przecież on zawsze wchodzi i __________________ podłogę w przedpokoju. 
- 
Nie właź z butami i nie __________________! 
- 
Chłopcy właśnie __________________, bawiąc się po deszczu w ziemi. 
- 
Olek, Ala i Natalia __________________, gdy bawią się rozmiękłą glebą. 
 
- 
- 
Ułóż 3 zdania ze słowem „błocić” i 2 zdania z „błocić się”. Pamiętaj o różnych formach: - 
____________________________________________________________________. 
- 
____________________________________________________________________. 
- 
____________________________________________________________________. 
- 
____________________________________________________________________. 
- 
____________________________________________________________________. 
 
- 
- 
Przeczytaj opinię o „się” i zaznacz poprawne opinie. Może być ich więcej niż tylko jedna właściwa. 
Anna: Według mnie „się” to zaimek wskazujący, iż osobowy wykonawca danej czynności nie został określony, np. Wiele się mówiło o pomocy biednym.
Mateusz: Sądzę, iż „się” wskazuje na nieistnienie sprawcy danej czynności lub że sprawca jest nieokreślony, np. Ten wyraz się tak zapisuje.
Katarzyna: Jestem zdania, iż „się” jest po to, żeby ukazać doświadczanie danej czynności przez człowieka jako mimowolnego stanu, np. Chce mi się pić.
- 
Dokończ zdania wedle swojego upodobania, byle znalazł się omawiany wyraz: - 
Byłem z nimi, przez co przyszedłem cały ___________________________________. 
- 
To normalne, że w pracy tej można ________________________________________. 
- 
Nie idę tamtędy, gdyż nie chcę ____________________________________________. 
- 
Chrzest na kolonii polegał między innymi na ________________________________. 
- 
Po co sobie ręce __________________________________________? 
- 
Powiedz mu, by się przebrał, bo jego ubranie jest przecież ____________________. 
- 
Wyjął plecak z kałuży, a gdy wrócił do domu, musiał tłumaczyć mamie, dlaczego jest on tak _______________________________. 
- 
Przeskoczyli przez przeszkodę i upadając, _________________________________. 
- 
Przyszedł na randkę ___________________________________________________. 
 
- 
- 
Podziel wyraz „błocić” na sylaby. Policz, ile słowo to ma spółgłosek, a ile samogłosek oraz dowiedz się, ile jest w nim głosek. 
___________________________________________________________
Liczba spółgłosek: ______________________________
Liczba samogłosek: ______________________________
Liczba głosek: __________________________________
Ćwiczenia ze słownictwem
