Menu Zamknij

Opis przedmiotu – jak się za niego zabrać?

 

  Omawiana praca stanowi zasadniczą formę opisu, choć wcale nie taką łatwą. Ta forma wypowiedzi opiera się na drobiazgowym ukazaniu fragmentów składowych rzeczy przedstawionej dzięki zaznaczeniu jej najważniejszych, wyróżniających się cech. Należy zobrazować jak najbardziej wiernie to, co opisujemy. Używamy przy tym dużo rzeczowników i przymiotników. Przydają się epitety i komparacja z innym przedmiotem.

 

  Przy obrazowaniu należy wystrzegać się ciągłego pisania słów: „być, był, była, jest” itd., „ma, miał, miała”. Nie powinniśmy wymieniać zbyt wiele właściwości w jednym zdaniu. Bogactwem opisu są czasowniki, dlatego za każdym razem lepiej użyć innego. A jeśli nie znajdziemy równie dobrego, warto użyć odpowiedniego zaimka, dzięki czemu praca nie będzie sztampowa.

Przykładowo, zamiast pisać tak:

Książka miała dwadzieścia lat. Książka miała brązową okładkę. Była duża i gruba. Okładka książki była zniszczona.

możemy napisać tak:

Dwudziestoletnia książka o brązowej i już zniszczonej okładce była nie dość, że dużego formatu, to jeszcze obszerna, liczyła bowiem wiele stronic.”

 

Jeżeli uprzemy się, by wykonać plan opisu przedmiotu, można wykonać go według tego wzoru:

  1. Zapoznanie czytelnika z omawianą rzeczą: podajemy nazwę, do czego służy, gdzie się znajduje.

  2. Atrybuty przedmiotu: wielkość, grubość, głębokość, kształt, barwa, składniki i ich cechy.

  3. Dodatkowe: ocena, nasz stosunek do rzeczy.

 

Przykładowy opis → Opis pędzla:

 Niedawno otrzymałem od ojca pędzelek, którym przyjdzie mi malować obrazy. Ma on, jak każdy, podłużny kształt.

 Z jednej strony drewniane zakończenie jest szpiczaste, z drugiej – ma prawdziwe, końskie włosie. Cały pędzel jest czarny, a jego metalowe etui – bordowe. Liczy zaledwie 15 cm długości.

 Zdołałem już użyć i muszę przyznać, że przypadł mi do gustu, gdyż po pierwsze, wygodnie mi się go trzyma, a po drugie, precyzyjniej maluję nim detale.

 

Słownik – Niezbędnik:

Zasób leksykalny przydatny w pisaniu opisu przedmiotu

Kształt i wielkość:

  • długi (podłużny- -przeciągły);

  • kwadratowy;

  • równoboczny;

  • prostokątny;

  • trójkątny;

  • okrągły;

  • spłaszczony;

  • kanciasty;

  • wypukły;

  • duży (wielki- -gigantyczny- -ogromny);

  • mały (nieduży- -niewielki- -mikroskopijny- -maleńki);

  • niski (niewysoki- -nieduży);

Kolory:

  • jasno-biały, jasno-………;

  • jednobarwny;

  • kolorowy;

  • dwukolorowy;

  • wielokolorowy;

  • pstrokaty;

  • czerwony (truskawkowy- -malinowy- -wiśniowy- -bordowy);

  • pomarańczowy (ryży- -rudy- -marchewkowy);

  • zielony (trawiasty- -oliwkowy- -zgniłozielony- -groszkowy);

  • niebieski (błękitny- -lazurowy- -granatowy);

  • brązowy (beżowy- -bursztynowy- -czekoladowy);

  • żółty (słomiany- -złoty- -szafranowy);

  • biały (perłowy);

  • szary (siwy- -popielaty- -srebrny);

  • wyblakły;

  • pastelowy;

  • przenikający;

  • dominujący;

  • niewspółgrające ze sobą;

Materiały:

  • drewniany, plastikowy, metalowy, gliniany, słomiany, skórzany, szklany, bawełniany, lniany, puszysty, szorstki, wełniany, nierówny, dziurawy, zniszczony.

 

Ćwiczenia:

  1. Opisz pomieszczenie, w którym odbywa się godzina wychowawcza.

  2. Napisz w liście do swojej koleżanki z wakacji lub podwórka, jak wygląda rzecz, którą dano ci na twoje urodziny.

  3. Twoim zadaniem jest opisać nóż, pamiętając, że treść twojej pracy będzie czytał kosmita, który jeszcze nie odwiedził Ziemię.

  4. Dopisz jak najwięcej przydawek do poniższych rzeczowników:

    1. krzesło:

    2. koszula:

    3. płot:

    4. spódniczka:

    5. regał:

    6. podłoga:

    7. pióro:

  5. Zgubiłeś pamiątkę i piszesz ogłoszenie, w którym znajduje się jej opis.

Translate »