Rodowód:
- Rodzice przyszłego bohatera.
- Jadwiga Barykowa z domu Dąbrowska pochodziła z Siedlec. Wbrew swoim uczuciom do innego oraz prowadzonego przez siebie wewnętrznego konfliktu została wydana za mąż za starszego, acz posiadającego dobrą posadę urzędniczą w carskiej administracji – Seweryna Barykę.
- Seweryn Baryka nie był człowiekiem wykształconym i nie posiadał zawodu. Przez dłuższy okres swojego życia zmieniał zajęcia, stanowiska, poszukując przy tym najbardziej przynoszącego zysk źródła utrzymania. Dzięki protekcji rodaków w carskim aparacie administracyjnym rozpoczął wspinaczkę po szczeblach kariery i gromadzenie większego majątku. Wreszcie osiadł w Baku, gdzie uzyskał wysoką pozycję w „światku polskim”.
-
Cezary Baryka.
-
Narodziny chłopca: 1900 rok w Baku.
-
Dzieciństwo pełne: miłości, komfortu, rozpieszczania.
-
Tożsamość narodowa syna: Uczęszczając do rosyjskiej szkoły, wyrastał bardziej na Rosjanina niż Polaka, chociaż rodzice dbali, by nie zapomniał o Polsce i ojczystej mowie.
-
Część I – Szklane domy:
- Wybuch I wojny światowej.
-
Seweryn Baryka zostaje powołany do wojska carskiego i wyrusza na front.
-
Pani Jadwiga zmuszona zostaje do samodzielności w podejmowaniu decyzji o domu oraz w wychowaniu pociechy.
-
Młody Baryka wyrwawszy się spod wpływu ojca, zaczyna rozsmakowywać się w swobodzie i samowoli. Oddaje się chuligaństwu, jest coraz bardziej nieznośny dla profesorów, natomiast nocami ugania się z kolegami po mieście.
-
Pani Barykowa rozmyśla o powrocie do Siedlec, jednak nie czyni tego, mając na względzie swojego męża. Często wspomina o utraconej miłości.
-
Początkowo listy od Seweryna nadchodzą systematycznie. W każdym widnieje pytanie o zdrowie i zachowanie syna oraz pochwały za jego posłuszeństwo, które Jadwiga, obawiając się wyznać w listach prawdę, wychwala mężowi.
-
Przez okres kolejnych trzech lat nieobecności rodzica Cezary staje się faktycznym panem domu. Wiadomości od ojca nadchodzą nieregularnie, coraz to rzadziej, aż wreszcie nie dochodzą już żadne.
-
- Wybuch rewolucji.
-
Rewolucja przeinacza się w rzeź byłych „burżujów” i istne polowania na każdych, choćby podejrzanych o sprzyjanie dawnej władzy. Rozpoczyna się okres grabieży – „konfiskat” i głodu.
-
Cezary ślepy na fakt, w co przeradza się przewrót, chwyta z zapałem ideę rewolucji i utożsamia się z falą bezprawia. Doprowadza go to do bójki z dyrektorem jego gimnazjum i zamknięcia przed nim drzwi wszystkich szkół w państwie.
-
Pani Jadwiga z niepokojem obserwuje zachowanie swojego dziecka, usiłuje mu tłumaczyć, że to, co się dzieje nie jest niczym pozytywnym. Cezary nie odstępuje od swojego sposobu postępowania.
-
Pani Barykowa przenosi część ukrytego na czarną godzinę skarbu do kryjówki i urządza długie wyprawy na prowincję, gdzie w zamian za złoto zdobywa nieco pożywienia i przemyca je do domu.
-
Po ukryciu części skarbu, Cezary „dla idei” wskazuje miejsce ukrycia kosztowności. Zajęte zostaje także mieszkanie Baryków, im samym zostaje tylko mała komórka.
-
Brak komfortu, trud egzystencji otrzeźwia nieco Cezarego, który dostrzega, że matka w wielu sprawach miała rację, widzi jej wysiłki w celu utrzymania ich przy życiu.
-
Oboje z nadzieją wyczekują powrotu Seweryna. Pani Jadwiga zaprasza do siebie 5 wynędzniałych kobiet, czyli przebraną za biedaczkę księżną Szczerbatow-Mamajew z córkami.
-
W nocy dokonano rewizji mieszkania Baryków, aresztowano księżną, Baryków zaś ukarano za przechowywanie złota i wpisano na czarną listę, co oznaczało, że będą obserwowani.
-
Matka Cezarego, wciąż śledzona, zostaje pojmana podczas próby wydobycia złota ze swej kryjówki za miastem. Mocno pobita, wskazuje schowek i zostaje skierowana do ciężkich robót publicznych w porcie, gdzie na skutek wycieńczenia i złego traktowania umiera. Cezary zostaje sam. Cudem udaje mu się załatwić pochówek w osobnej mogile na katolickim cmentarzu. Odczuwa częściową odpowiedzialność za śmierć matki. Zastanawia się nad sensem tych wszystkich wydarzeń rewolucyjnych.
-
Cezary poszukuje wiadomości o ojcu, dowiaduje się, że przystał do legionów polskich, jednakże później zaginął. Często odwiedza grób matki, rozumie teraz, że dobrobyt, który był jego udziałem, został okupiony krwią i łzami setek biedaków. Ciągle jednak utożsamia rewolucję z nieuniknionym i „sprawiedliwym” procesem poprawy doli wyzyskiwanych do tej pory nędzarzy.
-
- 1818 rok – Krwawe walki.
-
Wiosną w Baku dochodzi do wojny między Tatarami a Ormianami, którzy w odwecie za 1905 rok dokonują mordów na ludności tatarskiej. Oddziały tatarskie zwracają się o pomoc do sułtana i oblegają miasto. Sytuacja jest ciężka, a deficyt żywności czyni życie jeszcze trudniejszym. Miasto obejmuje czas grabieży i rzezi.
-
Cezary obojętnieje na wydarzenia, walczy o przetrwanie. Chodzi na grób matki, narażając się przy tym na śmierć. Wcielony do armii broniącej miasta zostaje w niej do klęski. Zdobywcy mordują Ormian i wszystkich ich wspierających. Baryka unika śmierci dzięki legitymacji. Zostaje wówczas zapędzony do pracy przy grzebaniu zwłok.
-
Cezary tuła się i obserwuje cały ten przebieg rewolucji. Podczas grzebania ciał, dostrzega ciało młodej, pięknej dziewczyny i staje się dlań symbolem zepsucia i zezwierzęcenia ludzi.
-
Pewnego dnia główny bohater we włóczędze rozpoznaje ojca. Ojciec proponuje wspólną ucieczkę, na którą syn niezwłocznie wyraża zgodę.
-
Próbują zarobić pieniądze na podróż, acz stan Seweryna jest bardzo ciężki.
-
Pierwszy etap podróży to walizka Seweryna, która przechowywana jest przez polskiego emisariusza politycznego w Moskwie – Bogusława Jastruna.
-
Wyruszają w podróż w ziemie, przebrani za radzieckich. Początkowo statkiem do Carcyna, następnie pociągiem do Moskwy. Dużo ze sobą rozmawiają, a Seweryn opisuje synowi bajeczny świat szklanych domów chłopskich i robotniczych, czystych, zdrowych i tanich, wynalezionych przez genialnego naukowca o nazwisku Baryka. Ten wspaniały świat oparty jest na szkle i elektryczności, największy zaś w nim kapitał stanowi zdrowie. Wywiązuje się intensywna, ostra rozmowa, w której syn stoi na stanowisku obrony rewolucji w Rosji, która to ma doprowadzić do zbudowania równie pięknego świata. Ojciec zajmuje stanowisko swojej zmarłej żony.
-
W Moskwie Barykowie zmieniają się w inteligentów polskich wracających do ojczyzny. Wsiadają do pociągu wiozącego powracających do Polski emigrantów. Pociąg zdąża do Charkowa, często w drodze staje. Maszynista nie ukrywa, że należy mu się pewna składka. Zbiera złoto, biżuterię, nawet garderobę. Pociąg zatrzymuje się przed Charkowem, pasażerowie zaś muszą dalej iść pieszo.
-
W mieście Seweryn i Cezary oddają walizkę do przechowalni i udają się do urzędu, aby dowiedzieć się, kiedy będzie pociąg jadący do granic Polski. Wiadomości nie są dobre, a po powrocie okazuje się, że walizka zniknęła. Chwytają się różnych zajęć, stan Seweryna pogarsza się i z każdą chwilą czuje się coraz słabszy.
-
W czasie oczekiwania na pociąg Cezary wiele czasu spędza na wiecach rewolucyjnych. Szarpią nim mieszane uczucia.
-
Po kilku tygodniach oczekiwania Cezary dowiaduje się o nadjeżdżającym pociągu. Przewodnik grupy reemigrantów, znajomy Seweryna, inż. Białynia, odmawia przyjęcia ich. Nie pomagają żadne argumenty. Do rozmowy miesza się nieznajomy pasażer pociągu i bierze ich na własną odpowiedzialność, ukrywając w ostatnim z wagonów.
-
Nieznajomy przynosi im jedzenie, ale stan ojca się pogarsza. Przyprowadza lekarze, lecz nie ma już nadziei. Przed śmiercią Seweryn nakazuje Cezaremu jechać do Polski i w Warszawie odszukać jego znajomego – Szymona Gajowca.
-
Pociąg dociera do granicy, ludzie trzymani są w wagonach do ostatniej chwili. Pierwsze chwile pobytu na polskiej ziemi rozczarowują Barykę. Nie ma nigdzie szklanych, pięknych domów, siedziby są tu tak samo obskurne, jak do tej pory.
-
Część II – Nawłoć:
- Powrót do stabilności.
-
Cezary dociera do Warszawy i zgodnie z przedśmiertną radą ojca, odnajduje Gajowca, który chętnie udziela mu pomocy. Zaprzyjaźniają się i Baryka podejmuje studia medyczne. Dawny wielbiciel jego matki (nadal kawaler z jej powodu), wysoki urzędnik w Ministerstwie Skarbu załatwia mu posadę we własnym biurze.
-
Baryka przerywa studia przez wojnę polsko-radziecką.
-
Cezarego porywają hasła, przez co przyłącza się do Polaków.
-
Szymon nie ukazuje sprzeciwu, więc młody Baryka wraz ze swoim oddziałem odbywa pierwszy etap swojej wędrówki, drogę z Warszawy do Radzymina. Cezary odznacza się sprawnością i odwagą. Nie odnajduje „szklanych domów”, z czasem zapomina o nich, pochłania go ideologia wojaczki.
-
Bohater ratuje od śmierci Hipolit Wielosławskiego, studenta pochodzącego z zamożnej rodziny. Łączy ich teraz przyjaźń i na jesieni opuszczają szeregi armii. Hipolit zaprasza Cezarego do rodzinnej Nawłoci, do okolic Częstochowy.
-
Obaj przybywają do nawłockiego dworku, są gorąco witani, zabawy trwają do późna. Rankiem Cezary chodzi po ogrodzie i widzi jak jakaś młoda miejska panna – gość w tym domu, została zaatakowana przez perliczkę i ucieka do domu, po czum panna Karolina będąca siostrą cioteczną przyjaciela Baryki, wpadła do pokoju stołowego wprost z łóżka i poczęła tańcować. Gdy dostrzega obecność Cezarego – ucieka.
-
Po śniadaniu Baryka i Hipolit jadą na przejażdżkę. Spotykają Laurę z Władysławem, zostają zaproszeni na śniadanie i jadą za nią do Leńca.
-
Panna Wanda – bohaterka przygody z perliczką, pięknie gra na fortepianie. Przyjaciele po powrocie zapragnęli poznać pianistkę. Cezary gra z nią, aż do obiadu.
-
- Sytuacje doprowadzające do tragedii i wyjazdu.
-
Po obiedzie ksiądz Anastazy, Hipolit, Karolina i Baryka udają się na przejażdżkę. Karolina traci równowagę i pokazuje wszystkim swe pończochy. Cezary rozmyśla o mijanych w dworze chłopach. Zatrzymują się przy gospodarstwie – Chłodek. Cezary z Karoliną opowiadają sobie nad stawem swoje dzieje. Karolina ujawnia swój wstręt i nienawiść do bolszewików, Baryka zaś mówi o chęci poznania życia polskich chłopów i robotników.
-
Wiele czasu upływa teraz Baryce na zabawach, spacerach. Rozwija się romans Cezarego z Karoliną. Zakochana jest w nim także panna Wanda. Uwodzi go również Laura.
-
Laura kilka dni przed zabawą przebywa do Nawłoci. Cezary pieszo wyprawia się do dworku w Leńcu i zostaje z Kościeniecką na noc.
-
Na bal przybywa cała okoliczna śmietanka. Cezary wodzi oczami za Laurą, wcale nie zwraca uwagi na Karolinę czy pannę Wandę, która gra na fortepianie. Karolcia tańczy taniec kozacki i jako partnera bierze Barykę, który zresztą jest wspaniałym tancerzem.
-
Cezary wciąż szuka sposobów bycia z Laurą, grywa czasem z Wandą.
-
Pewnego razu po całodziennej wyprawie z Hipolitem, Cezarego wzywa ksiądz Anastazy do pokoju Karoliny, która umiera na skutek zatrucia. Anastazy udziela im ślubu i Karolina umiera.
-
Zostaje wszczęte śledztwo, które prowadzi do domu zarządcy i do panny Wandy, która ostatnia częstowała zmarłą wodą z sokiem. Zostaje aresztowana, gdyż sekcja zwłok wykazała obecność w ciele denatki strychniny, której cały słój był w szafie rządcy Turzyckiego, lecz z braku dowodów oraz motywu, szybko podejrzaną zwolniono.
-
Cezary żyje z daleka od tego wszystkiego, wciąż odwiedza Laurę.
-
Pewnej grudniowej nocy Barwicki zaczaił się na Barykę, po czym odbywa się między nimi bójka. Laura, dla pozorów, osłania Barwickiego i wyrzuca Cezarego z domu. Ten po ostrej wymianie zdań uderza kobietę i odchodzi.
-
Po odjeździe Władysława z Leńca, Cezary usiłuje dostać się do Laury, ale wszystkie drzwi są zamknięte. Błąka się i trafia na nawłocki cmentarz. Przy grobie Karoliny spotyka księdza, który napomina go o zastanowienie się nad swymi błędami.
-
Cezary prosi Hipolita o pozwolenie na samotny, kilkudniowy pobyt w Chłodku. Podejmują go tam ekonom Gruboszewski ze swoją małżonką. W niedługi czas po Wigilii dowiaduje się od przyjaciela, że Laura poślubiła w Krakowie Barwickiego. Niewątpliwie, jest to dlań dużym ciosem. Nie mogąc już dłużej wytrzymać, postanawia wyjechać.
-
Część III – Wiatr od Wschodu:
- Powrót do Warszawy.
-
Baryka powraca na medycynę. Skromne fundusze zmuszają go do mieszkania wraz z kolegą ze studiów – Buławnikiem. Spienięża także elegancki frak – prezent od Hipolita. Stopniowo jednak pieniędzy ubywa.
-
Cezary udaje się o wsparcie do pana Gajowca. W czasie wizyty Cezary prowokuje dyskusję o Polsce, zaciekawiony trzema portretami. Gajowiec wyjaśnia, że są to trzej nauczyciele jego: Marian Bohusz, Stanisław Krzemiński i Edward Abramowski, którzy uczyli go jak wcielać w życie patriotyzm. Na zarzuty Baryki, że ta „nowa” Polska wcale nie jest tak doskonała i najbiedniejsi chłopi, robotnicy żyją w nędzy, Gajowiec powiada o „przedwiośniu”. Wyjaśnia, że to początek drogi, okres, gdy Polacy uczą się na nowo, jak mają dbać sami o własne, wspólne interesy.
-
Baryka, mieszkaniec dzielnicy żydowskiej, wiele czasu spędza na obserwacji tego obdartego ludu.
-
Pan Szymon zapragnął napisać książkę o Polsce prawdziwej, jako zbieracza materiałów zatrudnił Cezarego.
-
Barykę i Buławnika odwiedza starszy kolega z wydziału prawniczego – Antoni Lulek. Prowadzi z Baryką długie rozmowy, wywiera nań ogromny wpływ, próbuje zarazić go antyburżuazyjnymi ideałami.
-
- Wahania bohatera.
-
Antoni zabiera Cezarego na zebranie, na którym wysłuchuje mów agitacyjnych, przepełnionych akcentami antypolskimi. Baryka zabiera głos i spotyka się z brakiem zrozumienia. Znienawidzony opuszcza zebranie.
-
Dochodzi do sprzeczki między nim a Gajowcem.
-
- „Iskierkowaty” powrót do przeszłości i jej wpływ na teraźniejszość.
-
Cezary otrzymuje list od Laury z prośbą o spotkanie w Ogrodzie Saskim.
-
Spotkanie dwojga. Cezary wyznaje swoją miłość, żal za uderzenie jej. Zarzuca jej jednak, że wyszła za człowieka niekochanego, raniąc tym jego serce. Zazdrość bierze w jego sercu górę nad miłością i odchodzi, bez słowa.
-
W 1924 roku, pierwszego dnia przedwiośnia na ulice Warszawy wychodzi tłum bezrobotnych i robotników niezadowolonych ze swych głodowych pensji. Na czele tłumu kroczy Baryka jakby oderwany od reszty. Najprawdopodobniej mający swoje osobiste powody, nie zaś polityczne, by uczestniczyć w tymże marszu.
-