Istnieją dwa typy takiego opisu. W jednym dominować może spojrzenie rzeczowe, czyli poinformowanie o faktach. W drugim ważna jest metoda ujęcia tych danych.
Oto przykład:
-
rzeczowego opisu:
Obraz nieznanego malarza wisiał na ścianie przy oknie.
Jego rama zrobiona z buku została przemalowana na wiśniowy kolor. Pejzaż przedstawiał wzgórze, drzewa i domy oraz niebo, słońce i ptaki. Użyto tutaj dużo żywych barw, aby podkreślić piękno życia.
Chociaż nie znam tytułu tego dzieła, bardzo mi przypadło do gustu. Często się w nie wpatruję i rozmyślam o tym, co mnie otacza.
-
opis innego ujęcia:
Nie wiem, kto stworzył to dzieło malarskie, którego brzegi stanowi przemalowany buk na wiśnię.
W rzeczy samej, wzgórze tworzyło wspaniałe oblicze życia lasu i pobliskich mieszkańców. Nad domami nie wisiała ani jedna chmurka. Tylko bezchmurne niebo i promienie słońca miały władzę nad ptakami, zielenią i ludźmi.
Ubolewam, iż nie jest mi dane poznać nazwę tegoż obrazu, acz wciąż wpatruję się w nie i kontempluję nad przyrodą wszędzie porośniętą. Czuję sympatię do tej zieleni wiszącej na białej ścianie, albowiem umieszczone obok niej okno, nie daje tylu radości oczom, co ten skrawek natury w domu.
Słownik – Niezbędnik:
Słownictwo w opisie krajobrazu, zjawiska
-
Przestrzeń: w pobliskim sąsiedztwie[] tuż za[] vis à vis[] naprzeciwko[] po drugiej stronie[] z prawej strony[] w głębi[] głęboko[] dalej[] nieco bliżej[] zza[] spoza[] wśród[] między[] na brzegu[] przy krawędzi[] koło[] naokoło.
Ćwiczenia:
-
Spróbuj wyrazić myśl na różne sposoby, kierując się podanym przykładem:
-
niebo jest bez chmury – bezchmurne niebo, niezasnute chmurami niebiosa, słoneczny dzień, bezdeszczowa noc.
-
owoce stają się dojrzałe – _______________________________________________,
-
liście spadają z drzew – ________________________________________________.
-
las moknie w deszczu – ________________________________________________.
-
-
Dopisz przeciwieństwa:
-
mokra plaża – _________________________.
-
niebo zasnute chmurami – _____________________________.
-
wolno płynąca rzeczka – ______________________________.
-
nieośnieżona dróżka – ______________________________.
-
zalane ulice – _______________________.
-
-
Opisz wygląd twojej ulubionej pory roku. Pomyśl o ciekawym przekazaniu twoich uczuć.
-
Przedstaw okolicę, w której obecnie mieszkasz.
-
Twoim zadaniem jest ubogacić tekst za pomocą przymiotników i rzeczowników, a wszystko po to, by rezultat był bliski poezji.
Złotą porą park mieni się _____________ kolorami. Pod _____________ stopami szeleszczą _____________ liście. Te na drzewie szumią jak _____________. Gdzieniegdzie słychać _____________ dźwięk łamanych gałązek. Rodziny zbierają z dziećmi _____________ opadłe liście. Unikają tylko _____________, gdyż coraz więcej kasztanów popada w choroby. Sporym powodzeniem cieszą się _____________ liście dębu, a nawet same _____________ żołędzie i kasztany. Nim __________________________ przykryje _____________ drzewa, _____________ wiewiórki zdążą zebrać _____________ orzechy i to, co dziki, czyli żołędzie.