Czy sztuka jest nam potrzebna i czym w ogóle ona jest? Do czego jej potrzebujemy? Co nam daje? A może jest bezwartościowa i tylko zajmuje nasz cenny czas? Jeśli nie, to może jej zadaniem jest nas omamić, by było łatwiej nami sterować?
Niewątpliwie, ten, kto choć raz spojrzał na obraz, dobrze wie, że sztuka pobudza wyobraźnię, pozwala człowiekowi integrować się z tym, co właśnie obserwuje. Stoi przed myślą, którą wyprzedza również imaginacja, dzięki czemu pozwala młodemu kształtować się zgodnie z kulturą, a jednocześnie z nim samym. Znajduje on bowiem w sobie to, co dobre i nierzadko wzmacnia pozytywne cechy. Obcując z nią i naturą, osoba uczy się tolerowania innych, jak również ich, jakże odmiennych, kłopotów dnia powszedniego. Zwykle nie interesuje się bardziej od innych stanem swojego konta w banku, lecz bogactwem estetycznym, artystycznym. To właśnie za sprawą sztuki dziecko wzbogaca swoją osobowość, a idee w niej zawarte wciela we własne życie.
Im wcześniej uczniowie mają styczność ze sztuką, tym szybciej mogą spostrzec własne zdolności i to nie tylko w dziedzinach artystycznych. Przede wszystkim już jako młodzi poszukują w świecie miejsca dla siebie. Poniektórzy działają i tworzą swoje dzieło. Sztuka więc staje się źródłem wiedzy o człowieku, jego naturze i kulturze, także wiele mówi o samym autorze. Kształci intelekt, wzmaga wrażliwość oraz rozwija wyobraźnię. Oprócz tego można przy niej przyjemnie spędzić chwile, nieistotne czy się ją wtenczas tworzy, czy tylko podziwia. Pozwala zwolnić tempo po męczącym dniu pełnym stresu, a nawet przejawia moc terapeutyczną. Wyrównuje szanse u tych, którzy nie mają czasu na codzienne podziwianie otaczającego piękna oraz wzmacnia naszą moralną sferę. Dzieła to także wartości estetyczne kształcące poczucie piękna u adresatów, którzy mogą wykorzystywać je dzień w dzień: w ubiorze, w architekturze i dekoracji domu, w tworzeniu więzi z ludźmi preferującym dany styl.
Sztuka w życiu ucznia jest obecna każdego dnia, chociaż może on nie być tego świadomy. Sztuka to globalny element kultury umożliwiający zachowanie tożsamości narodowej i kulturalnej, pozwalający na wyrażanie się rodaków w trakcie tworzenia dzieł. To ona objawia wielkość człowieka, który tworząc staje się stwórcą pięknych idei, nowych wartości, a przede wszystkim ujawnia możliwość kształcenia się samego siebie przez całe życie. I choć w czasach oświaty wychowanie estetyczne było różnie rozumiane przez ludzi, to jedno jest pewne, sztuka jest wartością nie tylko samą w sobie, ale nade wszystko tworzy następne, mające zbawienny wpływ na rozwój młodego człowieka. Można tylko ubolewać, że przez długi czas lekcje artystyczne nie były wprowadzane do programu nauczania. Dzisiaj podstawowe zadania wychowania estetycznego spoczywają na szkole, gdyż to właśnie ona wraz z rodzicami formuje gust dziecka i podnosi poziom ich kultury.